Het mag geen geheim zijn dat we op de redactie fan zijn van de Dacia Duster. Een gloednieuwe Duster is dus geweldig nieuws, maar we maken ons toch een beetje zorgen om deze derde generatie. Hij lijkt, eh, te goed. Heeft hij niet teveel luxe, teveel veiligheidssystemen, teveel duurzame materialen om een goedkoop, no-nonsense werkpaard te zijn?

Dit is echt een compleet nieuwe Dacia Duster. Hij staat op het CMF-B-platform van Renault en Nissan, waar ook de Jogger, de Clio en zelfs de aanstaande Renault 5 op staan. De Duster krijgt drie verschillende aandrijflijnen: een hybride, een mild-hybride en eentje die ook LPG lust. Er zijn uitvoeringen met voorwielaandrijving, maar ook met vierwielaandrijving.

Klinkt niet goedkoop, toch? Maar wees gerust, want volgens Dacia krijgt de Duster een ‘ongeëvenaarde prijs-kwaliteitverhouding’ met de ‘scherpste prijzen in zijn segment’. Nu wil je natuurlijk weten wat de prijs van de nieuwe Dacia Duster is, maar we moeten je even teleurstellen, want het merk wil nog niet verklappen wat je bij de dealer moet aftikken.

Motoren en specificaties

Om te beginnen is er de Hybrid 140 die een 1,6-liter benzinemotor met 94 pk combineert met een elektromotor met 49 pk. Dacia belooft dat je met de 1,2-kWh batterij maar liefst 80 procent van de tijd in het stadsverkeer elektrisch kunt rijden. Dit betekent in de praktijk dat de benzinemotor ondertussen wel de batterij laadt. Deze auto heeft voorwielaandrijving.

Dan is er de Duster TCe 130. Een 1,2-liter driecilinder turbomotor krijgt hulp van een 48-volt elektromotortje die ook dient als startmotor en generator. Het batterijtje meet nu zelfs maar 0,9 kWh. De turbomotor zit vast aan een handbak met zes versnellingen en vermogen gaat naar voren of naar alle wielen.

Tot slot kun je de nieuwe Dacia Duster bestellen als Eco-G 100 die op LPG en benzine loopt. Je kunt van beide brandstoffen 50 liter meedragen in twee aparte tanks. De tanks liggen onder de bagageruimte en nemen daardoor geen kofferbakruimte in. Je zou met twee volle tanks 1.300 kilometer kunnen rijden. Er ligt trouwens een 1,0-liter driecilinder turbomotor in die zijn vermogen naar de voorwielen stuurt.

Wat maakt de Dacia Duster bijzonder?

Naast een vrij moderne keuze uit aandrijflijnen ziet de Duster er ook goed uit. ‘We wilden het nieuwe Duster-ontwerp aantrekkelijker maken dan ooit door de stijl nog typischer Duster en Dacia te maken, door krachtig en trots onze waarde te bevestigen: robuust en outdoor, essentieel maar cool en eco-vriendelijk’, zegt hoofdontwerper David Durand.

Klinkt als een hoop marketingtaal, maar er zit een kern van waarheid in. Robuust en outdoor is ie zeker, alleen al door al dat kunststof rondom. Daarnaast is de nieuwe Duster straks leverbaar met iets dat Dacia ‘4×4 Terrain Control’ noemt. De versnellingsbak kan in vijf instellingen worden gezet: Auto (waarbij ie alles zelf doet), Sneeuw, Modder/Zand, Offroad en Eco. Bij die laatste let ie op het brandstofverbruik ‘door de airconditioning en de rijprestaties op elkaar af te stemmen’. Niet op een hete dag gebruiken, dus.

Het kunststof dat rond de wielkasten, op bumpers en zijskirts zit, is voor 20 procent gerecycled. Er wordt ook geen gebruik gemaakt van leer of chroom – wat goed is voor het milieu – en de handleiding is expres dunner gemaakt om minder papier te gebruiken. Online kun je de uitgebreide versie vinden, maar we gokken dat er weinig ingewikkelde features in de auto zitten.

Het interieur van de Duster

Vanbinnen is er een nieuw 10,1-inch touchscreen in het midden en een 7-inch bestuurdersdisplay. Bij de duurdere uitvoeringen krijg je zelfs moderne sensoren en kan de Duster zelf een noodstop uitvoeren als ie dat nodig vindt. Verder leest ie de lijnen op de weg, houdt hij de bestuurder in de gaten, kan hij hulpdiensten bellen en krijgt de Duster software-updates via het internet.

  • Dacia Duster (2023) voorbumper
    Foto: © Dacia
  • Dacia Duster (2023) wiel
    Foto: © Dacia
  • Dacia Duster (2023) kunststof paneel
    Foto: © Dacia
  • Dacia Duster (2023) badge hybrid
    Foto: © Dacia
  • Dacia Duster (2023) sleep pack
    Foto: © Dacia
  • Dacia Duster (2023) dakkoffer
    Foto: © Dacia
  • Dacia Duster (2023) voorbumper
  • Dacia Duster (2023) wiel
  • Dacia Duster (2023) kunststof paneel
  • Dacia Duster (2023) badge hybrid
  • Dacia Duster (2023) sleep pack
  • Dacia Duster (2023) dakkoffer

Voor als je eropuit gaat met de Duster is er een ‘Sleep Pack’, die je ook kent van de Jogger. Dit is een grote doos die je achterin de auto legt. Je kunt hem gebruiken als bed, als klaptafel of als opbergruimte. Het imperiaal is ook nieuw en daar kun je 80 kilo aan spullen op leggen. Geef toe: de Duster ziet er beter uit met spullen op het dak. Jammer dat het niet zo goed is voor het brandstofverbruik.

Reacties

  • Marc heeft op 14 mei 2024 geschreven:

    Ik heb een dacia duster in 2023 gekocht het is een 1000 , gaat zowel op LPG als op benzine , maar ik heb een probleem , de auto schokt wanneer het winter is, dit doet hij alleen bij de eerste km , daarna draaide hij normaal , ben naar andere garage gegaan voor 2de mening , zij deden update daarna deed hij het voor 80% niet meer maar hij doet het nog syeeds een aantal 100den meters , in mijn eigen garage hadden ze me gezegt fat het eigen was bij die 1000jes , zogezegt moest ik mij daar maar bij neer leggen , dit was in de garage bij rema cars maasmechelen , zodat iedereen het weet , dit is een zeer zwak excuus wat zei me geven , ik heb garantie en ze moeten dit probleem eigenlijk zien op te lossen zo zie je maar , eenmaal verkocht zijn ,e ver genoeg en kun je fluiten naar je garantie

    • R.bergveld heeft op 31 mei 2024 geschreven:

      Dag Marc,
      Wat voor gas installatie is het….injectie of verdamper…is het een verdamper dan wordt het gas via de venture in de motor gezogen..bij een verdamper is de bedrijfs temperatuur erg belangrijk voor een snelle gas vorming…deze wordt verkregen door de koel vloeistof temperatuur..is deze nog laag dan is het onregel matig lopen van de motor het gevolg…
      Bedenk dat een auti niet gebouwt is voor gas…en dat hé twee verschillende systemen zijn, het omschakelen van benzine naar gas is vaak het probleem….maar ook injectie heeft zo zijn problemen…het is op telossen..maar door mensen met kennis van zaken..niet door een gemiddelde garage..Ruud

      Reageer
    Reageer
  • Walter heeft op 17 maart 2024 geschreven:

    Heb nieuwe duster besteld levering augustus september, vergelijk de prijs maar eens van andere wagens met alle opties dan betaal je minstens 5000€ meer , stop toch met uw emago , en koop een Dacia goedkoop betrouwbaar, welke snelheden mag je nog rijden 100-80-50-30 km p/u zet uw status opzij en geniet van het rijden met een wagen die alles bied voor een eerlijke prijs

    • 1st Dacia heeft op 30 maart 2024 geschreven:

      Ik heb de Dacia Duster Journey bestelt met full Hybrid systeem. Had deze motor getest in een Renault, heerlijk rijgedrag. De nieuwe Dacia lijkt op een Volvo XC40, Toyota RAV4 of zelf een Range Rover Sport, alleen vele malen goedkoper. Het wordt mijn eerste Dacia, de vorige vind ik wat buma, maar deze versie is sportief en volledig up to date. Impressive

      Reageer
    Reageer
  • J heeft op 24 februari 2024 geschreven:

    De turbomotor zit vast aan een handbak met zes versnellingen en vermogen gaat naar voren of naar alle wielen.

    Hoe ga ik dan met de duster de bocht om, daar dan het binnenste wiel minder omwentelingen gaat maken als het buitenste.

    • Piet Drinker heeft op 9 maart 2024 geschreven:

      Uw analyse klopt niet. Er bestaat nog altijd zoiets als een differentieel…

      Reageer
    Reageer
  • dominiek heeft op 2 december 2023 geschreven:

    Tja we kijken ook tegenwoordig naar de prijs en elders zijn bij andere merken toch een 20% duurder en nu zullen we wel zien naar de prijs van deze nieuwe Duster. En waarom de 1.2l met 3 cil is toch weer met problemen zoeken denk ik dan de betrouwbaardere 1.3l met 4 cil

    Reageer
  • Petrolhead heeft op 1 december 2023 geschreven:

    Een Dacia is niet cool. Als je een Dacia cool vindt ben je een autohater.

    • Dik heeft op 1 december 2023 geschreven:

      Wat een zure reactie. Slaat nergens op. Kan je beter niets zeggen …

      • Peter heeft op 1 december 2023 geschreven:

        Als autoliefhebber kan ik het alleen maar eens zijn met Petrolhead. Een autoliefhebber gaat echt niet in een Dacia rijden. De Dacia rijders zijn meer de types van 75 rijden waar je 80 mag.

        • giovanni heeft op 27 december 2023 geschreven:

          Groot ego grote uitspraken oude bmw met dikke motor zeker

          • Dinges heeft op 14 januari 2024 geschreven:

            Auto’s zijn sowieso niet ”cool”…

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Megan heeft op 29 november 2023 geschreven:

    Ik heb gekeken naar de huidige Duster in vergelijking met een Captur. Dat viel nog wel tegen als je dezelfde uitrusting en motor wil hebben. Dan heb je bijna dezelfde prijs. Het is echt minder krijgen vooral voor veiligheidsdingen en daardoor minder betalen. Het is dus gewoon een Captur geworden want die Duster is zijn geld niet waard.

    • freddy heeft op 8 januari 2024 geschreven:

      Ik heb juist mijn Dacia Duster Journey besteld. Wat je allemaal krijgt voor je geld is niet te geloven, en er is in de 3e generatie met vele dingen rekening gehouden en verbeterd. Ben al 65 jaar, en de auto moet mij van A naar B brengen, en ik ben nog steeds een vlotte chauffeur hor. Voor de prijs van de andere wagens heb ik 2 Dacia’s, en belangrijk : Renault motor, krijg je normaal niet kapot !

      Reageer
    • giovanni heeft op 27 december 2023 geschreven:

      Een captur wel zijn geld waard stelt ook niet veel voor heb nu kadjar 4w4 volgende word zeker dacia in 2017 41000 euro neergeteld voor de kadjar full option restwaarde 2023 9800 euro met 100000 km

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)